امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

قاضی دیوان عدالت اداری، به استودیوی مشاور آمد

مشاهده ۴۹۴
۱۴۰۱/۱۱/۲۵- ۱۱:۳۲

دکتر محسن مرادیان: رسیدگی به شکایت و اعتراض اشخاص نسبت به مأموران و ادارات دولتی در دیوان عدالت اداری، ممکن می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر محسن مرادیان، قاضی دیوان عدالت اداری، یکشنبه بیست و سوم بهمن، با حضور در برنامه­ ی زنده­ ی "مشاور" شبکه جام جم از تصویب لایحه­ ای سخن گفت که در صورت تصویب، به دیوان عدالت اداری اجازه می­ دهد؛ در خصوص پرداخت خسارت، رأی لازم­ الاجرا صادر کند. وی گفت: "در حال حاضر دیوان عدالت اداری فقط احراز تخلف می­ کند و شخصی که رأی به نفع او صادر شده؛ برای دریافت خسارت باید به  دادگاه­های عمومی‌ شکایت کند؛ ولی پس از تصویب این ماده­ ی قانونی، رأی دیوان، برای نهاد متخلف به مثابه حکم قانونی است و در صورت استنکاف موجب پیگرد خواهد بود.  

دکتر مرادیان در آغاز برنامه در خصوص مبنای تأسیس و اختیارات دیوان عدالت اداری به اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و با توجه به تاریخ تأسیس و بی­ سابقه بودن آن، تشکیل این نهاد را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست. به موجب اصل یکصد و هفتاد و سوم (۱۷۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیوان عدالت اداری، زیرنظر "رییس قوه قضائیه" به ­منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران، ادارات و آیین‌نامه‌های دولتی خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب‌کننده تشکیل شده و حدود اختیارات و نحوه ­ی عمل آن در اولین ماده از قانون عدالت اداری تعیین شده ­است. رسیدگی به همه­ ی موارد یادشده در زمره­ ی اختیارات این دیوان است و به موجب قانون، فقط تصمیمات قوه­ قضائیه و قضات، قابل طرح در دیوان عدالت اداری نیست.  

مهمان برنامه در پاسخ به پرسش مجری، در خصوص ارائه­ ی نمونه ­ای از محکومیت­ نهادهای دولتی گفت: هیچ­ گونه شبهه ­ای در خصوص اجرای عدالت وجود ندارد. در واحد اجرای احکام مدنی نمونه­ های بسیاری از موارد محکومیت وجود دارد و شعب اجرای احکام مملو از پرونده­ هایی­ است که دیوان علیه دستگاه­های دولتی رأی صادر کرده­ است. دیوان در تهران تشکیل شده و در مراکز استان­ها، دفاتر دیوان یا سازمان بازرسی کل کشور، پذیرای دادخواست اشخاصی ­است که نسبت به حوزه­ های مختلفی چون شهرداری، منابع طبیعی، کنکور، دانشگاه­ها، وزارت کار، بیمه و تأمین اجتماعی و سایر نهادها و ادارات شکایت یا اعتراض دارند. حتی اشخاص می ­توانند نسبت به صدور آئین­ نامه­ هایی که آن­ها را خلاف قانون یا شرع می­ دانند؛ شکایت کنند و خواستار تغییر آن شوند.

دکتر مرادیان در پاسخ به پرسش تلفنی یکی از ایرانیان مقیم خارج از کشور با اشاره به چهار روش تسلیم دادخواست به دیوان یا دفاتر استان­ها، پذیرش شکایت از طریق پست سفارشی و الکترونیکی را عملی دانست و توضیح داد که علاوه بر مراجعه­ ی حضوری به دیوان، دادخواست­ ها در دفاتر خدمات الکترونیک، دفاتر استان­ها و دفاتر پست نیز پذیرفته می­ شود و رسیدگی به شکایات برابر ماده ­ی 16 منوط به تسلیم فرم دادخواست تکمیل ­شده توسط شخص شاکی ­است.                        

امتیاز شما