امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به «جورچین خنده»/ این خانواده آمده‌اند تا شادی را به تلویزیون بیاورند

مشاهده ۱۳۰۷
۱۴۰۱/۱۱/۲۵- ۱۱:۳۱

تهیه‌کننده «جورچین» شبکه نسیم می‌گوید این مجموعه در کنار ساخت آیتم‌های شاد، به مطالبات مردمی در قالب طنز، بدون سیاه‌نمایی و ناامیدی می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم،‌ مجموعه «جورچین» که در ادامه ساخت طنزستان طراحی شد مجموعه‌ای آیتم‌محور با ساختاری نو و متفاوت است؛ در عین حال که بیننده در تایمی‌کوتاه یک قصه طنز را مشاهده می‌کند. در همان حال بین شخصیت‌های این قصه‌ها ارتباطی جالب برقرار می‌شود که این ارتباط در کل ماجرا، محله جورچین را تشکیل می‌دهد؛ محله‌ای که آدم‌های دوران دهه شصت با تمام فراز و فرودها و تلخ و شیرین‌ها به مهربانی در کنار هم زندگی می‌کنند و با ساده‌ترین چیزها خوشحال‌اند و به کمترین‌ها قانع و از زندگی‌شان لذت می‌برند حتی زیر بمباران و موشک باران دشمن و اعزام به جبهه.

محمد تاجیک تهیه‌کننده مجموعه «جورچین» دغدغه عوامل برنامه را این‌چنین بیان می‌کند در شرایطی که مردم عزیزمان درگیر مشکلات عدیده‌ای‌اند مجموعه «جورچین» بر آن‌ است که در عین ساخت آیتم‌های شاد، به مطالبات مردمی نیز در قالب طنز، بدون سیاه‌نمایی و ناامیدی بپردازد بلکه فضایی امیدبخش و پرانرژی را هدیه خانه‌های مردم شریف کند و به آنان‌که در جهت رفاه و آسایش مردم کوشش می‌کنند کمک کند تا بیشتر از احوالات مردم عزیز با خبر شوند.

او می‌گوید: انتخاب دهه شصت استعداد بسیار خوبی در طراحی آیتم‌های طنز و قصه‌های بامزه و شیرین دارد و از طریق این فضا ارتباط با آینده در بخش‌های مختلف نیز ایجاد می‌شود و آنان‌که آن دوران را تجربه کرده‌اند حسی نوستالژیک با زنده شدن خاطرات آن دوران برایشان ایجاد می‌شود از محله‌های قدیمی تا شور و حال مدرسه و تکاپوی خانه و حیاط و آنان‌که متعلق به دهه‌های بعدی‌اند از اینکه مردم آن روزگار چقدر ساده و بی‌آلایش بودند و ساده‌ترین چیزها مثل یک دورهمی‌با بچه‌های قد و نیم قد به دور کرسی زمستانی و چند مشت تخمه و میوه چه حال خوبی ایجاد می‌کرد، لبخند می‌زنند.

تاجیک از عوامل برنامه خصوصاً طراح و کارگردان مجموعه، یزدان فتوحی نام برد که با تجارب خوب و درخشان در حوزه طنز تلویزیونی هدایت این کاروان را برعهده دارد و بستر مناسبی را جهت شناسایی استعدادهای خوب در بازیگری ایجاد کرده است. یزدان فتوحی مردی خستگی‌ناپذیر و ایده‌پرداز و خوش ذوق است که از تمام لحظات تولید نهایت بهره‌برداری را در ساخت مجموعه‌ای زیبا و متمایز به کار می‌گیرد و با تکنیک خاص کارگردانی خود با به کارگیری تیمی حرفه‌ای و مجرب در بخش‌های مختلف، سکانس‌های جذاب و شاد می‌آفریند.

تیم نویسندگان برنامه به سرپرستی نیما حسن‌نیا روایتی متمایز و شیرین از دوران جنگ را نیز در محله جورچین روایت می‌کند چرا که بیش از نیمی از سال‌های دهه شصت با جنگ و دفاع مقدس عجین شده است و اینکه مردم محله جورچین با آدم‌های مختلف و جور واجور چگونه درگیر جبهه و جنگ می‌شوند بسیار شنیدنی و دیدنی است. در یک جمله می‌توان گفت: خانواده جورچین آمده‌اند تا لحظاتی شاد را میهمان خانه‌های مردم عزیز ایران کنند.

در ادامه تاجیک به این نکته اشاره کرد که فصل اول جورچین به تعداد 110 برنامه 38 دقیقه‌ای است که هر هفته از سه‌شنبه تا جمعه ساعت 20 از شبکه محبوب و پرمخاطب نسیم روی آنتن می‌رود.

مجموعه‌های آیتمی؛ کارهای پرطرفدار تلویزیون

در زمانی که تلویزیون روزهای اوج خود را سپری می‌کرد، شروع برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی در قالب طنز بسیار محدود و انگشت‌شمار بود و گروه‌های برنامه‌ساز اندکی در این ژانر توانایی برنامه‌سازی داشتند. شاید بخشی از ماجرا به تبحر طنز نویسی در تلویزیون برمی‌گشت و بخشی دیگر به نحوه کارگردانی و حتی بازی بازیگرانی که در این حوزه کار می‌کنند. 

حتی یکی از مواردی که در دیده شدن و تاثیرگذاری این مجموعه‌های تلویزیونی به چشم می‌آمد، تعداد محدود شبکه‌های سیما بود که عملا رقابتی را بین این گروه‌های برنامه‌ساز رقم نمی‌زد. آخرین برنامه‌ای که در حوزه طنز آیتمی‌بروی آنتن رفت، «شکرآباد» نام داشت. کاری از شهاب عباسی و برخی از بازیگران سریال خنده بازار.

از «نوروز 72» که جزو اولین طنزهای آیتمی‌بود که از تلویزیون پخش شد تا مهران مدیری و اولین تجربه کارگردانی‌اش در «پرواز 57»،  «ساعت خوش»، «سال خوش»، «جدی نگیرید» و احیای کاراکترهای رادیویی، «جنگ 39» و بازگشت دوباره کاردان به طنز، «جُنگ 77» و آیتم معروف «مریم و رامین» تا «خنده بازار» و شوخی با برنامه‌های تلویزیون و حالا بعد از چند سال غیبت شبکه نسیم دوباره به سراغ کارهای آیتم‌محور که جزو پرطرفدارهای تلویزیون بوده‌اند، رفته است. 

امتیاز شما